گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید دوست ندارد تحریم‌ها یکجا برداشته شود؟

 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید دوست ندارد تحریم‌ها یکجا برداشته شود؟

 

مذاکرات وین با انگیزه‌های انتخاباتی انجام می‌شود!

 

‏18‏/04‏/2021

سید محمود نبویان گفت: آنچه از این نحوه مذاکرات برداشت می‌شود این است که این مدل مذاکرات با انگیزه‌های انتخاباتی انجام می‌شود و آقایان به دنبال آن هستند تا بار دیگر یک جهنم در قالب مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در آستانه انتخابات درست کنند.

گروه سیاسی-رجانیوزحجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات تیم مذاکره کننده کشورمان برای رفع تحریم ها در قالب مذاکرات برجام گفت: من از آقایان دولتی و به ویژه آقای روحانی و ظریف این سؤال را دارم که چرا به مردم نمی‌گویند که در برجام پذیرفته‌اند 87.5 درصد تحریم‌ها باقی بماند؟

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، وی افزود: تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، تحریم‌های هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر که دولت آقای روحانی در ماجرای برجام پذیرفته است که تحریم‌های موشکی، تحریم‌های مربوط به مسائل منطقه‌ای و همچنین حقوق بشری همچنان باقی بماند و تنها تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای برداشته شود

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: تحریم‌های مربوط به حوزه هسته‌ای نیز خود چهار بخش است؛ تحریم‌های نفتی، بانکی، تحریم‌های مربوط به تجارت غیر نفتی و تحریم‌های مربوط به آموزش دانشمندان‌مان در حوزه مسائل هسته‌ای در خارج از کشور که با مذاکرات برجام باز آقایان پذیرفتند که فقط تحریم‌های نفتی و بانکی رفع شود و دو تحریم تجارت غیر نفتی و آموزش دانشمندان هسته‌ای باقی بماند. پس در نتیجه تنها 12.5 درصد از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در برجام برداشته شده و 87.5 درصد آن باقی مانده است.

نبویان خاطرنشان کرد: مسئله مهم اینجا است که باید همه تحریم‌ها برداشته شود نه اینکه دولت قبول کند بخشی از تحریم‌ها بماند و بخش دیگر برداشته شود. چرا که تحریم‌هایی که برداشته شده می‌تواند تحت عناوین دیگر مجدد علیه کشورمان اعمال شود. همانطور که تحریم بانک مرکزی‌مان در حوزه تحریم‌های بانکی در ذیل تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده اما به مسائل بهانه حقوق بشر مجدد تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ما اعمال شده است.

بررسی حملات بیشتر به تاسیسات اتمی ایران در کابینه امنیتی اسرائیل

بررسی حملات بیشتر به تاسیسات اتمی ایران در کابینه امنیتی اسرائیل

 

18‏/04‏/2021

به گزارش یک رسانه اسرائیلی، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و یوسی کوهن، رئیس موساد قرار است روز یکشنبه در نشست کابینه امنیتی اسرائیل دو گزینه حملات بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران و یا حفظ آرامش را مورد بحث قرار دهند.

    

در گزارش کانال ۱۳ اسرائیل آمده است که بنی گانتس، وزیر دفاع این کشور "برخورد فعال" با ایران را ترجیح می‌دهد، اما همچنان نگران است که این رویکرد "آسیب واقعی به امنیت اسرائیل" وارد کند؛ امری که از یک سو می‌تواند آمریکا را در تنگنا بگذارد و از سوی دیگر ایران را وادار به انتقام‌جویی کند.

گانتس روز دوشنبه ۱۲ آوریل خواستار تحقیقات در سطح بالا در مورد درز اطلاعات به رسانه‌ها از سوی مسئولان اسرائیلی درباره حمله به ایران شد. او گفت که درز این اطلاعات به رسانه‌ها "به نیروهای نظامی ما، به امنیت ما و به منافع دولت اسرائیل آسیب خواهد رساند".

وزیر دفاع اسرائیل به ویژه به اظهاراتی در مورد حمله به تاسیسات نظنز اشاره کرد که در آن‌ها به "مقامات اطلاعاتی و امنیتی" و "مقامات غربی" استناد شده بود بی‌آنکه نامی از آنها برده شود؛ تا جایی که این تصور ایجاد شود که آنها واقعا مقامات اسرائیلی بوده‌اند.

بنی گانتس روز دوشنبه ۱۲ آوریل پس از ملاقات با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که به اسرائیل سفر کرده بود، در برابر خبرنگاران گفت، این که می‌گویند "مقامات غربی"، کاملا بی‌اساس است.

در این کنفرانس مطبوعاتی از گانتس پرسیده شد: «آیا این نگرانی را ندارید که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که موساد زیر نظر دفتر او عمل می‌کند، نه به دلایل امنیت ملی، بلکه بر پایه منافع سیاسی خود عمل کند و این قصد را داشته باشد تا با تکیه بر شبح جنگ، متحدان بالقوه خود را برای تشکیل یک دولت ائتلافی زیر فشار بگذارد؟»

گانتس پاسخ داد: «من فکر می‌کنم که نخست‌وزیر از تجربه پربار سیاسی و دیپلماتیک برخوردار است و من آن را دستکم نخواهم گرفت. من فکر می‌کنم که تمام دیگر گزینه‌ها را باید کنار گذارد و امیدوارم که او نیز چنین خواهد کرد

هشدار آمریکا به اسرائیل

مقامات واشنگتن با صراحت تمام به رهبری اسرائیل اعلام کرده‌اند که باید به "سخن‌پراکنی‌ها" در مورد نقش اسرائیل در انفجار سایت هسته‌ای نطنز خاتمه داده شود.

کانال ۱۲ اسرائیل ضمن اعلام این خبر می‌گوید، واشنگتن هشدار داده است که این سخن‌پراکنی‌ها می‌تواند برای دولت بایدن که در حال مذاکره برای بازگشت دو کشور به برجام است، خطرناک و آسیب‌زننده باشد.

این رسانه، بی آنکه منبع خود را فاش کند، می‌افزاید که این پیام واشنگتن طی روزهای گذشته از کانال‌های مختلف به اطلاع رهبری اسرائیل رسانده شده است.

تایمز اسرائیل: حادثهٔ نطنز خرابی عظیم ببار آورده،

تایمز اسرائیل: حادثهٔ نطنز خرابی عظیم ببار آورده،

و برنامه اتمی رژیم ایران را ۹ ماه عقب انداخته است!

روز یکشنبه، رسانه های اسرائیل و ایالات متحده به نقل از منابع اطلاعاتی بی نام گفتند قطع گستردهٔ برق تأسیسات هسته ای نطنز ایران، که تهران آن را «تروریسم هسته ای» توصیف کرد، منجر به خرابی قابل توجه سنتریفیوژها شد و توانایی غنی سازی اورانیوم در ایران را دست کم ۹ ماه عقب انداخت.

نویسنده جودا آری گروس و تحریریه تایمز اسرائی08:23 ,2021 آوریل 

گزارش حاکی است مقامات اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده نقش موساد در حملهٔ ظاهرا سایبری به تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز را، که ایران «تروریسم هسته ای» خواند، تصدیق کردند.

روز یکشنبه، رسانه های اسرائیل و ایالات متحده به نقل از منابع اطلاعاتی بی نام گفتند قطع گستردهٔ برق تأسیسات هسته ای نطنز ایران، که تهران آن را «تروریسم هسته ای» توصیف کرد، منجر به خرابی قابل توجه سنتریفیوژها شد و توانایی غنی سازی اورانیوم در ایران را دست کم ۹ ماه عقب انداخت.

مقامات عالیرتبه اسرائیل در لفافه به نقش اسرائیل در حملهٔ ظاهرا سایبری اشاره کرده اند اما به صراحت تصدیق نکرده اند، اما نیویورک تایمز با استناد به مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی تأیید کرد که اسرائیل در حادثه دست داشته است.

یک مقام بی نام اطلاعاتی به رادیو اسرائیل، شبکه رادیو تلویزیون «کان» گفت ابعاد آسیب به تأسیسات «گسترده» است و «انواع سنتریفیوژها»یی که در مرکز فوق سرّی زیرزمینی نصب شده بودند، آسیب دیده اند، و توانایی غنی سازی اورانیوم در ایران را عقب انداخته اند. روز شنبه ایران علناً در این تأسیسات آبشارهای پیشرفته IR-5 و IR-6 را افتتاح کرد.

رادیو اسرائیل، شبکه رادیو تلویزیونی «کان» گفت توانایی های ایران دچار آسیب جدی شده و زمان بندی این حمله اتفاقی نبوده است.

یک خبرنگار «کان» نیز بدون حواشی معمول توئیت کرد: «طبق ارزیابی، اشکال وارده به شبکه برق نطنز – ناشی از عملیات سایبری اسرائیل است،».

کانال ۱۳ اسرائیل نیز با استناد به مقامات اطلاعاتی بی نام، ارزیابی مشابهی ارائه داد و گفت حمله سایبری «موجب خرابی جدی در قلب برنامه غنی سازی ایران شد

همزمان، نیویورک تایمز، با استناد به دو مقام اطلاعاتی که گزارش آسیب مذکور به اطلاع ایشان رسیده بوده، گفت «این [آسیب] ناشی از انفجار بزرگ در شبکهٔ مستقل توزیع داخلی برق – و بسیار محافظت شده – است که نیروی سنتریفیوژهای زیرزمینی غنی سازی اورانیوم را تأمین می کرد

در این گزارش گفته شد بازسازی توانایی تولیدی نطنز دست کم ۹ ماه طول خواهد کشید.

در ساعات اولیهٔ بامداد روز یکشنبه، تأسیسات زیرزمینی نظنز به اختلال الکتریکی، که طبق تخمین گسترده به حمله سایبری اسرائیل اشاره داشت، دچار شد. ایران گفت این حمله منجر به آسیب جانی و موجب آلودگی رادیوآکتیو نشده است. اسرائیل از اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده، و ایران بطور رسمی کشور یهود را مسؤول حادثه اعلام نکرده است.

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید
https://www.timesofisrael.com/natanz-incident-said-to-cause-severe-damage-sets-back-irans-enrichment-ability/

 

کمالوندی: آغاز عملیات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از امشب در تأسیسات نطنز

کمالوندی: آغاز عملیات اجرایی غنی سازی ۶۰ درصد از امشب در تأسیسات نطنز

‏13‏/04‏/2021

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس جمهور اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار امشب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز خواهد شد.

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

مولیبدن یک عنصر شیمیایی با نماد Mo و عدد اتمی ۴۲ است که در درمان بیماران قلبی و برخی از دیگربیماری‌ها کاربرد دارد.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، اعلام کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1  جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR1 های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

کمالوندی گفت که اطلاعات دقیق و تکمیلی در این خصوص بعداً اعلام خواهد شد

ادامه مطلب ...

سایت اسپوتنیک: آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم

سایت روسی اسپوتنیک: آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم

09:54 10.04.2021به روز شده 12:24 10.04.2021

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده حتی اگر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، حاضر به لغو همه تحریم ها علیه ایران نیست .

به گزارش اسپوتنیک، این مقام آمریکایی گفت ایالات متحده فقط در صورت بازگشت ایران به اجرای مفاد این توافقنامه، حاضر خواهد بود تحریم های اعمال شده پس از خروج خود از برجام را لغو کند.

وی اعلام کرد : "این به معنای لغو همه تحریم ها زیرا حتی در صورت مطالعه دقیق برجام تحریم های قانونی وجود دارد ،... طبق برجام ، ایالات متحده می تواند به خاطر تروریسم و ​​نقض حقوق بشر تحریم هایی را اعمال  کند."

به گفته وی ، ایالات متحده باید "جزئیات" تحریم های اعمال شده را "بررسی کرده" و تصمیم بگیرد که کدام یک از تحریم ها را حذف و کدام را حفظ کند.


آیا خاطره سازش تیم مذاکراتی ایران بر سر «لغو تحریم تسلیحاتی» تکرار می‌شود؟عراقچی: به مذاکرات وین خوشبینم. اولیانوف: آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های دوره ترامپ نیست!

 

مقام روس خبر داده که جوبایدن مخالف برداشته شدن تحریم‌های وضع شده توسط ترامپ است و حتی مشخص نیست تحریم‌هایی که آمریکا ادعای برداشتن آن را میکند گام به گام برداشته خواهد شد یا به یکباره اتفاق می‌افتد!

گروه سیاسی-رجانیوز: رسانه‌های داخلی نزدیک به دولت و تیم مذاکراتی ظریف در وین ادعا می‌کنند که مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد. حتی حسن روحانی گفته است که بایدن توبه کرده و می‌خواهد تحریم‌ها را بردارد. اما خبرهای دیگری به گوش می‌رسد که نگرانی‌ها از تکرار خاطره سازش تیم ایرانی بر سر عدم رفع تحریم تسلیحاتی با وجود مخالفت روسیه و چین را به ذهن متبادر می‌کند.

 

به گزارش رجانیوز: میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی مستقر در وین در پایان کمیسیون مشترک برجام در مصاحبه اختصاصی با رادیو روسی برون مرزی صداوسیما با تشریح موضع آمریکا در باره لغو تحریم‌ها خبر داد که جوبایدن مخالف برداشته شدن تحریم‌های وضع شده توسط دونالد ترامپ است. وی گفت: چیزی که مشخص است طرف ایرانی خواهان لغو یکباره کلیه تحریم ها است ولی آمریکایی ها فعلا تنها حاضر به لغو تحریمهای منطبق با برجام هستند