گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

آقای قالیباف مسئول مشکلات کیست؟

جمعه‏، 15‏ اکتبر‏ 2021

خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا"

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نزدیک به ۱۶ ماه ریاست بر پارلمان و حتی با روی کار آمدن دولت نزدیک به جناح سیاسی خود همچنان در حال انتقاد از وضع مدیریت در کشور است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در مراسم اختتامیه جایزه سردار سرلشکر حاج حسین همدانی اظهار کرد: باورهای غلط و مدیران ناکارآمد دو مشکل اساسی ما در کشورداری است. مشکل پول و نبود امکانات نیست. برای این اصول باید وقت و انرژی بگذاریم.

سخنان اخیر قالیباف در حالی مطرح می‌شود که در این ۱۶ ماه ریاستش بر پارلمان هم بارها و بارها با چنین سخنانی به انتقاد از وضع کشور پرداخته است. در دوران دولت روحانی، شاید به نظر می‌رسید که انتقادات قالیباف به نوع مدیریت دولت دوازدهم بازمی‌گردد اما در حالی که بیش از دو ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد که اتفاقا دولت نزدیک به جناح سیاسی قالیباف هم هست، انتقادات رئیس مجلس همچنان ادامه دارد.

به طور مثال رئیس مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ شهریور هم در نشست افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه با بیان اینکه عادت‌ها مانع از تحول در ساختار اداره کشور می‌شود، گفت: امروز تورم قانون بیشتر از تورم اقتصادی است.

این مواضع و اظهارات قالیباف پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. آیا رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه کشور خودش نباید به موضوعاتی مثل "تورم قانون" رسیدگی کند؟

۲. روی سخن قالیباف دقیقا با کدام یک از مسئولان کشور است و به طور کلی حرف دل اصلی او چیست؟

۳. آیا رئیس مجلس که سال‌ها خودش در مناصب بالای مدیریتی کشور بوده فکر نمی‌کند خود او هم یکی از مسئولان وضع موجود است؟

۴. انتقادات قالیباف در دولت روحانی اینگونه برداشت می‌شد که او رویکردی سیاسی به موضوع دارد اما با روی کار آمدن دولت نزدیک به جناح او و اتفاقا حضور تعدادی از نزدیکان قالیباف در مناصب مدیریتی کشور، آیا این انتقادات به خود قالیباف و جناح سیاسی او بازنمی‌گردد؟

۵. آیا ادامه این انتقادات در دولت اصولگرای رئیسی نشان از ایجاد شکاف میان بزرگان جناح راست دارد که قالیباف به انحای مختلف در حال مطرح کردن آن است؟

۶. با یکدست شدن همه قوا این انتظار جود داشت که سران قوا به جای انتقادات پینگ‌پنگی از پشت تریبون، با تعامل بیشتری به حل مشکلات مردم بپردازند ولی با ادامه انتقادات وقت و بی‌وقت قالیباف از وضع مدیریتی کشور آیا این نظریه که یکدست شدن همه قوا به جای نفع برای مردم و کشور، به اختلافات جدیدی می‌انجامد به اثبات نمی‌رسد؟

۷قالیباف در حال مطرح کردن این موضوع است که باید برای حل مشکلات وقت و انرژی بگذاریم؛ پس از ۱۶ ماه ریاست قالیباف بر مجلس، برآیند حضور او و همفکرانش در پارلمان چه بوده و این وقت و انرژی پس کی قرار است گذاشته شود؟

۸. بهتر نیست رئیس مجلس و همکارانش به جای تکرار مکرر چنین موضوعاتی، به حل ریشه‌ای این معضل بپردازند و تنها به صحبت در پشت تریبون بسنده نکنند؟

۹. باید از رئیس مجلس پرسید که مسئول این مشکلات مدیریتی چه کسانی هستند؟

انتهای پیام

موساد یک مقام ارشد نظامی رژیم ایران را ربود تا به اطلاعات مربوط به ران آراد دست یابد

پنجشنبه‏، 07‏ اکتبر‏ 2021

طی عملیات اخیر موساد که به منظور کشف اطلاعاتی دربارهٔ محل احتمالی «ران آراد»، هوانورد مفقود اسرائیلی انجام شد، مأموران یک مقام ارشد نظامی رژیم ایران را برای بازجویی ربودند.

نویسنده امانوئل فابیان و امی شپیرو

رسانه های عبری با استناد به منابعی که خبر از موفقیت عملیات می دهند، در پی گزارش اولیه از شکست آن، خبر از روند متفاوت می دهند.

بنا به گزارش رسانه های عربی زبان، طی عملیات اخیر موساد که به منظور کشف اطلاعاتی دربارهٔ محل احتمالی «ران آراد»، هوانورد مفقود اسرائیلی انجام شد، مأموران یک مقام ارشد نظامی رژیم ایران را برای بازجویی ربودند.

طبق خبری که روزنامهٔ آنلاین رأی الیوم، واقع در لندن، روز دوشنبه منتشر کرد، مأموران موساد مرد مزبور را از سوریه به کشور نامعلومی در آفریقا برده و در آنجا او را تحت بازجویی قرار دادند و در نهایت آزاد کردند ادامه مطلب ...

سعید خطیب‌زاده در پاریس : بدون لغو تحریم‌ها مذاکرات وین را ازسرنمی‌گیریم

منتشر شده در 30/09/2021

رادیو بین المللی فرانسه ار.اف.ای

سعید خطیب‌زاده، سخنگو و معاون وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفرش به پاریس در مصاحبه‌ای با روزنامۀ لوموند گفته است که بدون لغو کلیه تحریم‌های آمریکا، حکومت اسلامی ایران گفتگوهای وین برای احیای برجام را از سر نخواهد گرفت.

خطیب زاده در این مصاحبه گفته است که از نظر جمهوری اسلامی ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام محتاج ارزیابی همۀ شش دور مذاکراتی است که دولت روحانی برای احیای برجام در وین انجام داد و با روی کار آمدن دولت رئیسی همچنان به حال تعلیق در آمده‌اند.  

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران سپس گفته است که از منظر دولت جدید ایران شش دور مذاکرات صورت گرفته در وین برای احیای برجام بی ثمر بوده‌ است. او گفته است : "ما از خود می‌پرسیم که چرا شش دور مذاکرات پی‌در‌پی در وین حاصلی نداشته‌اند." در پاسخ به این سئوال، خود سعید خطیب‌زاده دولت جو بایدن را متهم کرده که در قبال حکومت ایران "همان منطق دونالد ترامپ یعنی استفاده از فشار تحریم‌ها" را پی گرفته است.

سعید خطیب زاده سپس افزوده است که دولت ابراهیم رئیسی تنها وعده‌هایی را می‌پذیرد که مبتنی بر لغو تحریم‌های آمریکا باشند. او گفته است که کلیه ‌تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده هدفی جز نابودی برجام نداشته‌اند. به همین خاطر، به گفتۀ خطیب‌زاده، کلیه این تحریم‌ها باید برداشته شوند، هر چند، به اعتراف خود خطیب‌زاده، دولت ترامپ با هوشمندی بدترین تحریم‌ها را بدون ارجاع به مسئلۀ هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

معاون وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی سپس افزوده است که تهران چیزی جز برجام و اجرای دقیق مفاد آن به منظور لغو کلیه تحریم‌ها نمی‌خواهد. وی ضمن سرزنش کشورهای اروپایی به دلیل دنباله روی شان از رویکرد آمریکا در قبال ایران، افزوده است که در نتیجۀ این رویکرد در حال حاضر "هیچ شکلی از تجارت میان ایران و اروپا وجود ندارد" و این به گفتۀ خطیب‌زاده نه منصفانه است نه عادلانه.

سعید خطیب‌زاده در جای دیگری از سخنانش به اوضاع افغانستان پس از بازگشت طالبان به کابل نیز اشاره کرده و گفته است که به رسمیت شناختن رژیم طالبان از سوی تهران منوط به رعایت قول‌هایی است که طالبان در خصوص ایجاد یک دولت فراگیر و به رسمیت شناختن کلیه اقوام و اقلیت‌های افغانستان داده‌اند. او گفته است که "باید در افغانستان حکومتی فراگیر شکل بگیرد که نمایندۀ همۀ اقوام این کشور باشد" و افغانستان نباید "به بهشت داعش تبدیل شود."

سعید خطیب زاده همچنین گفته است که خروج آمریکا از افغانستان به معنای "بسته شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه نیست." به گفتۀ خطیب‌زاده نیروهای آمریکایی "برغم همۀ قواعد بین‌المللی در سوریه، خلیج فارس، عراق، آسیای مرکزی و قفقاز حضور دارند" و خروج آمریکا از افغانستان، خروج نیروهای آمریکایی از این منطقۀ گسترده به شمار نمی‌رود.

سعید خطیب‌زاده اما در توجیه دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه گفته است که حکومت اسلامی ایران برای نمونه "در خلیج مکزیک دخالت نکرده است، بلکه در سوریه حضور دارد زیرا این کشور به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده" بود و زیرا حکومت بشار اسد خواستار حضور ایران در سوریه بوده است. خطیب‌زاده تلویحاً خاورمیانه را حوزۀ نفوذ طبیعی جمهوری اسلامی خوانده و افزوده است که در این منطقه جمهوری اسلامی یک "بازیگر طبیعی است. اما از گروه‌های مزدور حمایت نمی‌کند." سعید خطیب زاده همچنین مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران در سوریه "پایگاه نظامی ندارد." او حتی استفادۀ روسیه، متحد تهران در سوریه، از گروه‌های نظامی مزدور را رد کرده و تلویحاً غرب را به پشتیبانی نظامی و سیاسی از القاعده و طالبان متهم نموده است. خطیب‌زاده در پایان گفته است : "روسیه جایگاهی تاریخی در منطقۀ [خاورمیانه] دارد." او مناسبات تهران با رژیم دمشق را راهبردی خوانده و بدون اشاره به گروه‌های شبه نظامی نیابتی افزوده است که تهران "دوستانی در منطقه دارد" و این "دوستان" گروه‌های نظامی مزدور نیستند.