گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

مدودف: اگر رژیم زلنسکی را از بین نبریم غرب روسیه را تکه‌تکه می‌کند!

شنبه‏، 19‏ آگوست‏ 2023

معاون شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد که این کشور هیچ گزینه‌ای جز نابودی نظام سیاسی متخاصم در کی‌یف را ندارد در غیر این صورت، غرب روسیه را تکه تکه خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد که شکست غرب در اوکراین قطعی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «غرب تا زمانی به حمایت از کی‌یف ادامه خواهد داد که به منافعش لطمه وارد نشود». یا بهتر گفت: تا زمانی که منافعشان تأمین شود»

مدودف اضافه کرد: «این موضوع زمان بر خواهد بود و مقامات غربی تغییر خواهند کرد و نخبگان آنها خسته خواهند شد و مجبور به برگزاری مذاکرات درباره اوکراین و توقف درگیری‌ها خواهند شد».

معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت: «جنگ تا گسسته شدن دولت کنونی اوکراین متوقف نخواهد شد حتی اگر این موضوع چند سال یا چند دهه ادامه یابد».

وی ادامه داد: «هیچ گزینه‌ای جز نابودی نظامی سیاسی متخاصم در کی‌یف را نداریم در غیر این صورت غرب، روسیه را تکه تکه خواهد کرد».

مدودف افزود: «جنگ در اوکراین برای غربی‌ها هزینه بر و غیر ضروری بوده اما برای ما جنگی موجودی به شمار می‌آید».(حرف آقای مدودف در مورد هزینه بر و غیر ضروری بودن جنگ در اوکرائین برای غربی ها کاملآ نادرست است، زیرا دولت آمریکا نماینده شرکت های اسلحه سازی است و دولت آمریکا با پول مردم آمریکا از این کمپانی ها برای جنگ در اوکرائین اسلحه می خرد و به همین دلیل است که دولت آمریکا خواهان تداوم جنگ است! و رابرت اف کندی جونیور رقیب دموکرات جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴در باره ارسال اف-۱۶ به اوکراین نوشت: سود اصلی کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین و ارسال جنگنده اف-۱۶ را «مجتمع‌های نظامی-صنعتی» آمریکا خواهند برد.)

ارتش اوکراین چهارم ژوئن ضدحملات خود را که تبلیغ زیادی برای آن کرده بود، آغاز کرد. علی‌رغم سیلی از تجهیزات پیشرفته که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده، این کشور نتوانسته موفقیت‌ چشمگیری در مقابل روسیه به دست آورد و متحمل تلفات و خسارات سنگین شده است

«نیویورک تایمز» گزارش داده به دلیل تلفات بالا در ضدحملات اوکراین، تعداد اوکراینی‌هایی که در تلاش برای فرار از خدمت هستند، افزایش یافته و کی‌یف برای پر نگه داشتن صفوف خود به اعماق جامعه ورود کرده است. روزنامه آمریکایی با استناد به برآوردهای مقام‌ها و تحلیلگران غربی گزارش داده بیش از ۱۵۰ هزار نیروی اوکراینی از فوریه ۲۰۲۲ (آغاز درگیری‌ها در اوکراین) کشته و زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، گارد مرزی اوکراین گفته به طور میانگین ۲۰ نفر روزانه به دلیل تلاش برای فرار از کشور بازداشت می‌شوند. رئیس‌جمهور اوکراین بعد از مطرح شدن موارد فساد، روسای مراکز سربازگیری در همه مناطق اوکراین را اخراج کرد

 

امحاء احمقانه محموله ۵۲ تنی کالای قاچاق در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم (احمقانه و ضد انسانی)  امحاء محموله بزرگ ۱۵۰ میلیارد ریالی بالغ بر ۵۲ تن کالای قاچاق، پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ با حضور سردار بهادر اسماعیلی فرمانده مرزبانی و سردارعلی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

(سؤال اینجاست که چرا این احمقها این کالاها را به جای دادن به نیازمندان، نابود می کنند و در استان هرمزگان و بقیه ایران مثل استان سیستان و بلوچستان هیج نیازمندی وجود ندارد که این کالاها را به جای سوزاندن، مجانی به آنان بدهند!؟ و هیچکس اعتراض نمی کند که چرا این کالاهای قابل استفاده را نابود می کنید؟ چندی پیش نیز اضافه تولید سیب زمینی را بجای دادن به نیازمندان نابود کردند! کسانی که یک چنین کارهایی می کنند حتا مسلمان نیز نیستند و دولت به اصطلاح اسلامی اما ضد انسانی مانع یک چنین اعمالی نمی شود.

‏پنجشنبه‏، 17‏ آگوست‏ 2023

نیویورک تایمز: مرگ جمعی مهاجران در مرزهای اروپا پدیده‌ای عادی شده است

چهار شنبه‏، 16‏ آگوست‏ 2023 

نیویورک تایمز نوشت: مرگ جمعی به پدیده‌ای عادی در مرزهای اروپا تبدیل شده و کشورهای غربی همچنان به نقض حقوق بشر و نابرابری ناشی از بحران مهاجرت بی‌توجه هستند.

 

نورنیوز - گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با اشاره به حضور پرشمار اتباعی از شهر جنگ زده دارفور سودان در بندر اسفاکس (Sfax) تونس نوشت: آنها از آنچه که نسل کشی جدید در سودان توصیف می‌کنند، فرار کرده‌اند.

ده‌ها و حتی صدها سودانی اکنون در پارکی در اسفاکس و هزاران نفر در سراسر این شهر به‌سرمی‌برند و اگر خوش شانس باشند بر روی مقوا یا تشک می‌خوابند. آنها به سرنوشت خود می‌اندیشند، بی سر و صدا در مورد تجربیات خود گپ می‌زنند و به این فکر می‌کنند که از کجا می‌توانند غذا تهیه کنند.

این افراد بیشتر منتظر هستند برای پولی از سوی اقوام یا دوستان شان، یا برای کاری که ممکن است به آنها در جمع آوری ۲ هزار دینار تونس یا ۶۴۷ دلار برای خرید مکانی در یک قایق و فرصتی برای فرار، کمک کند.

نویسنده این مقاله آورده است: کسانی را در اسفاکس در فاصله ۸۰ مایلی جزیره لامپدوزای ایتالیا، ملاقات کرده که قصد داشتند از دریای مدیترانه به اروپا بروند. همه آنها می‌دانستند که ممکن است در این تلاش جان خود را از دست بدهند.

با این حال، روزانه عده‌ای این بندر را ترک می‌کنند. برخی از آنها از ایتالیا پیام‌های شادی می‌فرستند. جسد برخی دیگر به ساحل می‌رسد. در همین هفته، سه کشتی غرق شد و بیش از ۸۰ نفر کشته یا مفقود شدند. ۱۰ جسد در سواحل نزدیک پیدا شدند و هفته گذشته نیز ۴۱ نفر در سواحل ایتالیا جان باختند.

در ادامه این مقاله آمده است: بیش از ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر از سال ۲۰۱۴ تاکنون در آب های مدیترانه جان باخته یا مفقود شده‌اند. بیش از ۲ هزار نفر در مسیر رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند. این یک بحران حقوق بشری، اخلاقی و مهم تر از آن نابرابری جهانی است.

افرادی که در تونس به عنوان مبدا اصلی شمال آفریقا در مسیر مهاجرت به اروپا جمع شده‌اند اتباعی از بورکینافاسو، گامبیا، سنگال، نیجریه، سومالی، اریتره و لیبریا هستند. برخی، مانند دارفوری‌ها، اگر بتوانند به کشوری امن برسند، احتمال می‌رود که از حمایت بین‌المللی و وضعیت پناهندگی برخوردار خواهند شد

ادامه مطلب ...

قیام قاره آفریقا علیه استعمار غرب و نوکرانِ غربگدا

اسپوتنیک فارسی

روح الله مدبر، دکتری روابط بین الملل

15:24 01.08.2023

این روزها قاره آفریقا شاهد مهم ترین تحولات در طول چند قرن اخیر است و به عبارتی می توان این رخدادها را در طول تاریخ این سرزمینِ مظلوم و خسته از استعمار و استثمارِ غرب و عناصر خودباخته غربی کم نظیر دانست.

راهپیمایی دهها هزار تَن از مردم آفریقای جنوبی در روز سه شنبه 10/مرداد/1402 به دعوت جولیوس سلا ماِلما، رهبر حزب مبارزان آزادی آفریقا، در حالی که شرکت کنندگان در این تجمع عظیم و پرشور با در دست داشتن تصاویر آقای پوتین و پرچم فدراسیون روسیه همگی یکصدا فریاد می زدنند :

ما همگی پوتین هستیم، ما همگی پوتین هستیم ، ما هرگز اجازه نخواهیم داد امپریالیسم جنایتکار غربی در آفریقا علیه روسیه و پوتین اقدامی کند.

در کنار راهپیمایی مشابه دهها هزار تَنی، دوشنبه، مردم نیجر در حمایت از روسیه و اعتراض به جنایات فرانسه و سایر استعمار گران غربی، بیانگر رخدادهای بسیار مهم و تحول آفرینی در سراسر قاره آفریقا در آستانه ورود به نظم جدید جهانی و اوج برائت ملت های آفریقایی از استثمارگران غربی و گشوده شدن باب جدید در فرهنگ، هویت و تاریخ ملت های رنج کشیده آفریقا با مشارکت و همیاری برادرانه و تاریخی روسیه است.

در حالی که در ماه میلادی جاری آفریقای جنوبی میزبان رهبران بریکس برای نشست دوره ای پیش روی خود است و در روزهای گذشته با وجود تمام کارشکنی های غرب و آمریکا ، سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در سفر به سن پترزبورگ ، ضمن ملاقات با آقای پوتین در دومین مجمع اقتصادی، بشردوستانه روسیه_ آفریقا شرکت نموده بود، این تجمع دهها هزار تَنی مردم آفریقای جنوبی پیامی صریح، شفاف، عملیاتی و قاطع به مقامات این قاره در خصوص هشدار در خصوص هر نوع همراهی و همگرایی با غرب و اعلام حمایت قاطع از آنها در صورت اتخاذ سیاست مشارکتی، راهبردی و همکاری با روسیه است.

به عبارتی به صراحت می توانیم تحولات امروز آفریقا را مسیری سریع در قیام ملت های آفریقایی در برابر قرنها ظلم و استعمار غرب و عناصر غربی، تحلیل نموده و فصل نوینی را در تحولات آفریقا ارزیابی نماییم، فصلی که با تمام دوران گذشته تفاوتی ماهوی و عملیاتی دارد و البته بعد از سقوط دولت غربگرای نیجر بیانگر کاهش شدید حوزه نفوذ غرب در آفریقا نیز است.

ملت های آفریقایی که از غربی ها خصوصا فرانسوی ها، آمریکایی ها، انگلیسی ها، اسپانیایی ها، پرتغالی ها و آلمانی ها، چیزی جز تازیانه، بردگی، غارت ، تحقیر، جنایت، کشتار و ظلم ندیده اند، روسها را بهترین و قابل اعتماد ترین متحد و دوست خود در برابر این جبهه استعماری دانسته و تلاش می کنند پیمانی ناگسستنی با روسیه برقرار نمایند ادامه مطلب ...

مجری من و تو:ایرانی ها دو دسته هستند، یا بی شرف یا معترض

اهانتِ پایان ناپذیرِ سلطنت طلبان به مردم ایران زمین 

مجری شبکه من‌و‌تو گفت: در اول حرکت اعتراضی ۱۴۰۱ گفتم که ایرانی‌ها دو دسته اند، یا معترض هستند و یا بی شرف. هنوز هم معتقد هستم که آنها که اعتراض نمی‌کنند، بی‌شرف هستند.و من هنوز روی اون حرفم ایستادم و هیچوقت اون حرفم را پس نمی گیرم. 

طرفداران پادشاهی مطلقه رضا پهلوی در خارج نشسته و از رفاه جوامع غربی استفاده کرده و بدترین توهین ها را به ده ها میلیون ایرانی می کنند.

اعتراض سیاسی و تظاهرات خیابانی علیه جمهوری اسلامی هزینه بالایی دارد و مردم فقر و فلاکت‌زده در ایران به ده‌ها دلیل نمی‌توانند به دسور این خانم لس آنجلس نشین که خارج از گود نشسته و می گوید لنگش کن، قیام کنند و کشته شوند. مبارزه و اعتراض به شیوه رضا و یاسمین پهلوی و طرفدارانشان که هیچ هزینه‌ای ندارد. زندگی اشرافی خاندان رضا پهلوی با پولهایی که از جیب مردم ایران با خودشان بردند و تفریحات دائمی، و گاه گاهی برای مردم ایران دستورالعمل خودکشی با سلاح پاسداران صادر کردن که مبارزه سیاسی نام ندارد. این جنده خانم که به مردم ایران می گوید:"بی شرف" اگر جرأت دارد برود ایران تا بفهمد که خودش :"بی شرف" است یا معترض!

لینک فیلم مربوطه در یوتیوب:

https://www.youtube.com/watch?v=BN1obT3_uMA