گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

جزئیات حمله "محدود" اسرائیل به ایران، سردار حق طلب: رژیم اسرائیل تهدید کند در ملاحظات هسته‌ای تجدید نظر می کنیم!

رسانه های آمریکایی از حمله موشکی به تاسیساتی در ایران و همچنین انفجار در نزدیکی فرودگاه اصفهان نوشتند.

به نظر می آید که حکومت ایران برای جلوگیری از گسترش درگیری سیاست انکار را در پیش گرفته است و به اسرائیل این امکان را می دهد تا آبروی خود را حفظ کند!

به گزارش اسپوتنیک، رسانه های ایران از وقوع انفجار در نزدیکی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم نیروی هوایی ارتش و تلاش پدافند هوایی بر فراز این شهر برای جلوگیری از پرواز ریزپرنده ها (3 انفجار) خبر دادند و آژانس دولتی ایرنا نوشت: پدافند هوایی در چندین استان فعال شد.

پروازهای تهران، اصفهان و شیراز برای مدت نامعلومی لغو شد، در حالی که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی پایتخت ایران نیز با محدودیت مسافرگیری مواجه است.

خبرگزاری تسنیم نوشت: تأسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان کاملاً امن است و کمی بعد سی ان ان اعلام کرد که تأسیسات هسته‌ای ایران هدف حملات اسرائیل نبوده است.

طبق گزارش بلومبرگ، اسرائیل روز جمعه به آمریکا اعلام نمود که اقدام تلافی جویانه علیه ایران ظرف 24 تا 48 ساعت انجام می شود.

رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد که ایالات متحده از حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران حمایت نمی کند.

فاکس نیوز اعلام کرد که حمله اسرائیل به خاک ایران "محدود" بوده است.

یک مقام ایرانی اعلام نمود که در حمله به ایران هیچ موشکی استفاده نشد و صداهای انفجار از پیامدهای پدافند هوایی بود.

در میان گزارش ها مبنی بر حمله به ایران، آژیر حمله هوایی در شمال اسرائیل به صدا درآمد.

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است!

به گرارش اسپوتنیک، بر اساس ادعای رسانه آمریکایی گویا بامداد امروز حملاتی به خاک ایران انجام شده است. اما منابع آگاه به تسنیم گفتند که علیرغم شایعات تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه انفجار بزرگی در اصفهان رخ داده و یا موشکی اصابت کرده باشد وجود ندارد.

بر اساس گفته این منابع، با توجه به سطح بالای حساسیت، پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.

پدافند هوایی تبریز بامداد امروز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است. یک منبع آگاه به تسنیم در خصوص شنیده شدن صدای انفجار در جنوب غرب تبریز گفت: حوالی ساعت ۴ و پنجاه دقیقه بامداد جمعه ۳۱ فروردین، در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است. این اتفاق در نزدیکی وادی رحمت تبریز رخ داده است و پدافند هوایی تبریز منشا صدای انفجار بوده است. در حال حاضر هیچ گونه صدمه به مراکز حساس تبریز وارد نشده و انفجاری نیز رخ نداده است و هم اکنون شهر در آرامش کامل به سر می‌برد.

سازمان هواپیمایی، پروازها در برخی فرودگاه‌های ایران را به طور موقت لغو کرد، متعاقبا بصورت پیامک ساعات پرواز به مسافران اعلام خواهد شد.

سردار حق طلب: رژیم اسرائیل تهدید کند در ملاحظات هسته‌ای تجدید نظر می کنیم.

۱۴۰۳/۰۱/۳۰

فرمانده سپاه حفاظت مراکز هسته‌ای، گفت: رژیم اسرائیل اگر بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده کند، در ملاحظات هسته ای تجدید نظر می کنیم.

وی با بیان اینکه در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تاسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت، تاکید کرد : اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای  کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

 معاون وزارت ورزش ایران: اسرائیل حداقل چند حمله محدود به خاک ایران بکند!؟

شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

وحید یامین‌پور، معاون وزارت ورزش با اشاره به حمله اسرائیل به غزه در متنی نوشت «پس ایران چه؟». او افزود «حداقل با چند حمله محدود به خاک ایران نشان دهید اسرائیل هنوز زنده است و نفس می‌کشد.» او افزود: «زمان جنگ نهایی و نابودی قطعی اسرائیل کی فرا می‌رسد؟ نمی‌دانیم».

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وحید یامین پور در خصوص اسرائیل و تهدیدهای اخیر این رژیم جعلی در فضای مجازی نوشت: «چرا هیچ غلطی نمی‌کنید؟ فقط بلدید زنان و کودکان بی‌دفاع را ترور کنید؟ پس ایران چه؟ ترسوها... بزدل‌ها... شما که ادعای ارتش شکست‌ناپذیر دارید، حداقل با چند حمله محدود به خاک ایران نشان دهید اسرائیل هنوز زنده است و نفس می‌کشد. همه می‌دانند این جهنم را ایرانی‌ها برای ما درست کرده‌اند

۷ نکته درباره حمله موشکی ایران به عنوان یک رویداد ژئواستراتژیک مهم در خاورمیانه

 مقاله «جمال زحالقه» تحلیلگر فلسطینی در القدس العربی 

انتشار :‌ پنج‌شنبه ۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳ | ساعت ۱۳

شفقنا- «جمال زحالقه» تحلیلگر فلسطینی در القدس العربی نوشت: حمله موشکی ایران به اسرائیل یک رویداد ژئواستراتژیک مهم در خاورمیانه است زیرا برای اولین بار پس از دهه ها تهدید، جمهوری اسلامی ایران مستقیما رژیم صهیونیستی را بمباران کرد.

به گزارش شفقنا، زحالقه افزود: حمله ایران پس از هدف قراردادن کنسولگری این کشور صورت گرفت و باعث از بین رفتن صبر راهبردی تهران شد که علی رغم تجاوزگری های مکرر اسرائیل به آن پایبند بودند.

وی در ادامه آورد: علی رغم اینکه ایرانی ها گفته اند که این موضوع به پایان رسیده اما برای اسرائیل هنوز تمام نشده است؛ اسرائیلی که حمله هیچ کشوری برایش قابل هضم نیست. در هر حال این یک رخداد گذرا نیست بلکه یک تحول در درگیری دایر بین ایران و اسرائیل است و چه بسا آغازگر مرحله جدیدی از تنش خفته بین طرفین باشد. در این باره نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت:

اول اینکه برای اولین بار یک کشور عربی(اردن) در یک نبرد نظامی از اسرائیل دفاع می کند که یک رفتار فاجعه بار و کنار گذاشتن وابستگی عربی است و علاوه بر این، فروپاشی اخلاقی مهیب و ننگ آوری در سایه جنایت های اسرائیل در غزه محسوب می شود.

دوم: منابع اسرائیلی تایید کرده اند که موساد و شاخه اطلاعات نظامی اسرائیل به هیچ وجه توقع چنین پاسخی را نمی دادند و قطعا این موضوع، شکست قابل توجه اطلاعاتی اسرائیل در خوانش تفکر راهبردی ایران و پیش بینی پاسخ تلقی می شود.

سوم، آنچه اسرائیل را بیشتر از هرچیزی نگران کرده، شکاف بازدارندگی است که در هفتم اکتبر و ورود حزب الله به جنگ و در نهایت حمله موشکی و پهپادی ایران به وضوح آشکار شد.

چهارم، به نظر می رسد در آستانه یک معادله جدید هستیم و اسرائیل پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران دست از بمباران برداشته است و به نظر می رسد این موضوع با ترس از پاسخ ایران ارتباط دارد زیرا ارتش اسرائیل عادت داشت در هفته سه بار به آنچه مواضع ایرانی می خواند، حمله کند.

پنجم، ایفای نقش فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در دفاع از اسرائیل در برابر موشک های ایران است. چرا که به گفته –ایهود اولمر- اگر ائتلاف دفاع از اسرائیل نبود، بسیاری از موشک ها به اسرائیل اصابت می کرد و پایگاههای نظامی ارتش اسرائیل را نابود می کرد و شمار زیادی از نظامیان را می کشت

ششم، نبرد موشک ها، حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی دست اسرائیل گذاشت و به نظر می رسد آمریکا همه آن را پرداخت خواهد کرد؛ زیرا در این باره تعهد داده است.

هفتم، اظهارات درز کرده از اسرائیل گفته اند که «در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ خواهد داد»، در حالی که در حقیقت، اسرائیل به دلایل زیادی در چنین پاسخی تردید دارد. از آن جمله اینکه نمی خواهد در اوج جنگ، جبهه جدیدی باز کند.علاوه بر این آمریکا و کشورهای اروپایی آن را به عدم پاسخ دعوت کرده اند و اسرائیل می خواهد در ائتلاف اسرائیلی- آمریکایی-اروپایی-عربی باقی بماند.

چهاردهم آوریل یک رویداد گذرا نبود بلکه به عنوان یک تحول ژئواستراتژیک برجسته می شود و آثار آن بعدها مشخص خواهد شد هرچند که برخی از آنها هم اکنون نیز آشکار شده است.

در ویدئو لینک زیر شما می توانید با تاریخچه حملات و ترورهای اسرائیل بر علیه ایران آشنا شوید:

Israel's Hidden History Of Attacks On Iran

صفحه من در فیس بوک

 

عبدالباری عطوان: حملات ایران به اسرائیل مهم‌ترین رخداد قرن ۲۱ است، حالا در کنار غزه، یک قدرت بزرگ قرار دارد

شفقنا- عبدالباری عطوان گفت: چه بسا تاکنون مهمترین رخداد در قرن بیست و یکم که بسیار رخداد مهمی هم هست و برای اولین بار در تاریخ رخ می دهد، حملات موشکی و پهپادی ایران به پایگاههای نظامی اسرائیل باشد.

به گزارش شفقنا، عطوان با اشاره به این موضوع اظهار کرد: سالها بود چنین رخدادی به وقوع نپیوسته بود و اسرائیل، منافع ایران را بمباران می کرد و دانشمندانش را ترور می کرد اما اکنون ایران پاسخ داد و این پاسخ از جانب خودش بود یعنی از طریق متحدان و نیروهای مقاومت نبود، بلکه با پهپادهای صد درصد ایرانی و موشک های بالستیک صد درصد ایرانی به اسرائیل حمله کرد و در محافل اسرائیل رعب و وحشت ایجاد کرد.

تحلیلگر جهان عرب با بیان اینکه ایران مطلقا از تهدیدهای بایدن  و نتانیاهو برای پاسخ نترسید، افزود: موقعی که ایران با زور سلاح یک کشتی اسرائیلی را توقیف کرد و به خاک ایران برد، اسرائیل چه کار کرد؟ نتانیاهو دم بر نیاورد. این دوره، دوره شکست های اسرائیل و دوره پیروزی های عربی و اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل اکنون در وضعیت وخیمی به سر می برد، افزود: موشک ها و هواپیماها و ژنرال های اسرائیل نتوانستند در برابر حمله ایران کاری کنند. نیک روبنسون خبرنگار سی ان ان  حرف خوبی زد هنگامی که گفت: «توی عمرم توی آسمان اسرائیل این همه پهپاد ندیده بودم.» اکونومیست هم نوشت: «شب حملات ایران، شب هولناکی بود. »

عطوان با اشاره به اینکه نتانیاهو مدعی می شود که ۹۹ درصد از موشک ها و پهپادهای ایرانی را ساقط کردند، افزود: ۲۰۰ تا ۳۰۰ پهپاد و حدود یکصد موشک به سمت اسرائیل شلیک شد حالا شما ببینید اگر ایران از همه قدرت خود علیه اسرائیل استفاده می کرد، چه می شد؟ نوعی بایکوت غیرعادی نسبت به حملات ایران وجود دارد. آنها تلفات را اعلام نمی کنند. به رسانه ها دستور داده اند که تلفات را آشکار نکنند. آنها می گویند که ۹۹ درصد از موشک ها و پهپادها را ناکام گذاشته اند. خوب اسرائیل اعتراف کرده است که هفت موشک به اسرائیل رسیده است، ما به یک موشک هم راضی هستیم. ولی مطمئن باشید آنها حقایق را انکار می کنند.

وی تصریح کرد: ایران به هیچ وجه از تهدیدهای آمریکا و بایدن و اسرائیل و نتانیاهو نترسید و با موشک ها و پهپادهای مختلف خودعمق اسرائیل را بمباران کرد به طوری که بمباران ان باعث شد پایگاهی که از آن کنسولگری ایران بمباران شده بود به طور کامل از سرویس خارج و نابود شود.

تحلیگر جهان عرب ادامه داد: در اسرائیل پس از حمله ایرن نوعی بایکوت غیرعادی وجود دارد. آنها دروغگو هستند و واقعیت ها را انکار می کنند. بعدها تلفاتی که متحمل شده اند، مشخص خواهد شد درست مثل بمباران پایگاه عین الاسد که به انتقام شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت که به طور کلی از سرویس دهی خارج شد و بعدها اعتراف کردند که بیش از هشتاد آمریکایی کشته شدند در حالی که در ابتدا می گفتند ضربه مغزی شده اند. حتی در جنگ تموز بین مقاومت لبنان و اسرائیل ۱۲۷ تانک مرکاوای اسرائیلی به طور کامل منهدم شد اما آنها انکار کردند و گفتند فقط یک تانک بود. آنها دروغگو هستند.

وی با تاکید بر اینکه حالا در کنار غزه، یک  قدرت بزرگ به نام  ایران قرار دارد، خطاب به مقامات اردن گفت: چرا پهپادهای ایران را ساقط کردید؟ شما به امریکا اجازه دادید از حریم هواییتان استفاده کنند آن وقت می گویید که پهپادهای ایران حریم هوایی شما را نقض کردند؟

 

دفاع شجاعانه روسیه از حمله ایران به اسرائیل در شورای امنیت

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین،

نمایندگان کشورهای مختلف در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل عصر یکشنبه به وقت محلی، برای بررسی پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه در قالب عملیات نظامی « وعده صادق» صحبت کردند و بر اساس منافع خود به اظهار نظر پرداختند اما صحبت های نماینده روسیه در سازمان ملل صادقانه و شجاعانه و قابل تحسین است البته متأسفانه همیشه اینطوری نیست وحتا روسیه در دوران شوروی و اخیرآ در دوران پوتین خواستار پیوستن به پیمان تجاوزکار و جنگ طلب ناتو شده است ولی ناتو این درخواست ها را رد کرده است!

 واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت در باره حمله ایران به اسرائیل گفت: شاهد «نمایش ریاکاری و استانداردهای دوگانه» در شورای امنیت سازمان ملل هستیم. دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه دادیم اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

او  تصریح کرد: کشورهای غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از  حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می کنند و این «ریاکاری آنها را » نشان می‌دهد.

سفیر روسیه گفت: «نتیجه اکنون برای همه روشن است. شما به خوبی می‌دانید که حمله به یک مرکز دیپلماتیک اقدامی جنگ طلبانه بر اساس قوانین بین‌المللی است و اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقام‌جویانه واکنش نشان می دادید

نماینده روسیه ادامه داد: این رویکرد  به این دلیل است که برای شما، هر امری که به نمایندگی غربی و شهروندان غربی مربوط می شود مقدس است و باید از آن محافظت شود. اما وقتی صحبت از حق سایر کشورها، از جمله حق دفاع از خود در مورد اتباعشان می شود، موضوع متفاوت است. اگر کنسولگری یا سفارت کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله همین کشورها آن را محکوم می‌کردند و خواستار تنبیه متجاوز می‌شدند اما وقتی پای کشورهای دیگر وسط می‌آیند و آن‌ها می‌خواهند از حق دفاع از خود استفاده کنند غربی‌ها استانداردِ دوگانه  خود را به نمایش می‌گذارند

سفیر روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: امروز در شورای امنیت، آنچه ما شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استاندارد دوگانه است که تماشای آن شرم آور است.

نماینده چین: اقدام ایران در پاسخ به حمله در دمشق بود

معاون نماینده چین در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت نیز گفت: روز اول آوریل نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیادی برای ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.

این دیپلمات کشور چین با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی گفت:ایران تاکید کرده که این اقدام تلافی‌جویانه بوده و پایان یافته است. ما خواستار خویشتنداری طرف‌ها و اجتناب از تنش بیشتر در منطقه هستنم

او در عین حال گفت: اگر بحران غزه مهار نشود، این بحران به تنش بیشتر منجر خواهد شد و از این رو خواستار اجرای فوری قطعنامه اخیر شورای امنیت برای آتش بس فوری در غزه هستیم.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل موظف است که اقدامات ایران را بی پاسخ نگذارد. آمریکا  اقدامات بیشتری را برای پاسخگو ساختن ایران در سازمان ملل بررسی خواهد کرد و  ایران مسئول هر اقدام بعدی خواهد بود.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درباره عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل گفت: این عملیات تهدیدی برای اسرائیل و کشورهایی مثل اردن و عراق بود. حمله ایران برخلاف صلح بین‌المللی بود.از ایران و متحدانش می‌خواهیم حملات بیشتری انجام ندهند. در روزهای آتی اقدام‌هایی را برای پاسخگوکردن ایران انجام می‌دهد

این دیپلمات آمریکایی در حالیکه واشنگتن مانع صدور بیانیه محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از سوی شورای امنیت شد،  افزود که محکومیت صریح ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد نیاز است.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای آمریکا ادامه داد: ایرانی‌ها با مسلح‌کردن حزب‌الله ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند. ایران به روسیه پهپاد داده و قوانین بین‌المللی را نقض کرده. ایران برخی شناورها را در خلیج‌فارس توقیف کرده است. ایرانی ها  حملۀ هفتم اکتبر را محکوم نکردند.

معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت همسو با آمریکا گفت: حمله بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم و  از شورای امنیت می‌خواهیم‌ برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند.

این دیپلمات فرانسوی در یک تناقض گویی آشکار از سویی از این گفت که از بالا رفتن تنش ها باید جلوگیری کنیم و از سوی دیگر  اعلام کرد که  بر دفاع از اسرائیل تاکید می‌کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت:  ما خواستار حفظ امنیت اسرائیل و شرکایمان در منطقه هستیم.

 نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز گفت:  ما نگران عواقب حمله ایران به اسرائیل هستیم زیرا همه را در معرض خطر قرار می دهد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تشدید تنش‌ها را محکوم کنند و حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند 

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت مدعی شد: ایران نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه دارد. حمله شب گذشته اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود. نیت ایران ایجاد آشوب در منطقه است.

سفیر  انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: حمله بی‌مورد ایران به اسرائیل که جان هزاران نفر را تهدید کرد، محکوم می‌کنیم.

نماینده انگلیس که همراه با آمریکا و فرانسه هنگام حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه از صدور بیانیه محکومیت تل آویو جلوگیری کرده بود، گفت: لندن از امنیت اسرائیل دفاع می‌کند. ما طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم.

نماینده کره‌جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست درباره گسترش تنش ها در منطقه هشدار داد و گفت:  حمله دیروز ایران باعث نگرانی شد و ما این حمله را محکوم می‌کنیم 

نمایندگان کشورهای: سیرالئون، اسلوونی، نیز حمله دیروز ایران به اسرائیل را محکوم کردند.

 

 

وزارت کشور ایران خواستار بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان شد.

مقدمه: متأسفانه افغان ها از ایرانی متنفر هستند و جلوه این تنفر کشتار اعضای کنسولگری ایران در قندهار، قطع سهمیه آب ایران از افغانستان برای مردم بلوچستان و "دری" نامیدن زبان فارسی و بدرفتاری با ایرانی ها در فرودگاههای افغانستان است. حتا در خارج از کشور این تنفر مشهودتر است. برای صدها سال قوم هزاره در افغانستان برده بوده است. افغان های ساکن ایران به هیچ وجه از مردم ایران نه تنها راضی نیستند بلکه از ایرانی ها متنفر هستند. ایران در شرایطی میزبان پنج میلیون افغانی است که خودش تحت شدیدترین تحریمهای آمریکا و نوکرانش است و فقر و بیکاری در ایران بیداد می کند و افغان ها به ایران آمده اند تا بمانند و هیچگاه بر نگردند. روند اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان و ترکیه هنوز هم ادامه دارد و در انتهای مقاله مطلب از آژانس خبری پژواک افغانستان درج شده است.  مطلب زیر از رادیو فردا برداشت شده است:

 

فروردین ۲۱, ۱۴۰۳

رادیو فردا

 

وزارت کشور جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه جدیدی اعلام کرد که «مهاجرین افغانستانی باید به سرزمین خود برگردند و افغانستان را آباد سازند.

در این بیانیه کوتاه که روز دوشنبه ۲۰ فروردین منتشر شده، به صورت فهرست‌وار و بدون توضیحات دیگر تنها آمده است که «افراد (اتباع خارجی) بدون مجوز، توسط کارگزاران مربوطه به کشورشان بازگشت داده خواهند شد. امکان پذیرش افغانستانی‌ها در کشور وجود ندارد و ساماندهی آن دسته از افغانستانی‌هایی که مجاز به حضور موقت در کشور شده‌اند، ضروری است

روابط عمومی وزارت کشور در پایان این بیانیه، بدون توضیحی نوشته است که این بیانیه «در پاسخ به تلاش برخی سایت‌ها برای ایجاد افغانستان‌ستیزی» صادر شده است

چند روز پیشتر، روز جمعه ۱۷ فروردین، احسان حیدری، سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران، به رسانه‌ها گفته بود که «تکلیف مهاجرین غیرمجاز مشخص شده است و اگر به صورت غیرمجاز به کشور وارد شوند دولت جمهوری اسلامی هیچگونه خدمات رفاهی برای این دسته قرار نداده و باید از کشور خارج شوند

 

تأکید مقام استانداری تهران بر اخراج «اتباع خارجی غیرمجاز» به کشور مبدأ

شماری از شهروندان افغانستان در حال اخراج به این کشور از مرز اسلام‌قلعه در نیمه پایی سال گذشته

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفته است که در مورد اتباع خارجی غیرمجاز، «ساماندهی معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت گیرد».

رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بودمعاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفته است که در مورد اتباع خارجی غیرمجاز، «ساماندهی معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت گیرد».

در اظهاراتی در نشست اجرایی «قرارگاه» موسوم به «طرد اتباع غیرمجار استان تهران»، محسن نایبی گفته است که زمانی طرح موسوم به «طرد اتباع غیرمجاز» با موفقیت اجرا می‌شود که «همه فرمانداران پیگیر شناسایی و اخراج آنها از شهرستان حوزه خود باشند».

در همین نشست که روز ئنجشنبه ۱۲ بهمن برگزار شده، سرپرست اداره کل اتباع و مهاجراین خارجی وزارت کشور نیر گفته است که افراد فاقد «مدارک اقامتی معتبر»، برابر قوانین اجازه اقامت نخواهند داشت و به‌کارگیری «اتباع غیرمجاز» در واحدهای صنفی، تخلف محسوب خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، در گزارشی در این زمینه یادآور شده که «بیشترین حضور اتباع غیرمجاز در شهرستان‌های جنوب شرقی استان تهران است».

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: ۶۰ هزار افغان ظرف یک ماه از ایران اخراج شدند

در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از بازداشت و اخراج اتباع خارجی از ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شده و گرچه در این گزارش‌ها به تابعیت این افراد اشاره نمی‌شود، اما جمع‌بندی دیگر گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که بیشتر این افراد شهروندان افغانستان هستند.

افغانستان از چند دهه قبل و با آغاز جنگ داخلی در این کشور، شاهد موجی از مهاجرت شهروندان خود به دیگر کشورها، از جمله دو کشور همسایه ایران و پاکستان بود، ولی این مهاجران به‌ویژه در ایران با محدودیت‌های زیادی در زمینه اقامت، تحصیل و اشتغال روبه‌رو هستند.

مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور، پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان بار دیگر اوج گرفت، و یک ارزیابی از سوی معاون امنیتی وزارت کشور در تیرماه سال گذشته، مجموع مهاجران و پناهجویان افغان ساکن ایران را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود.

در آن زمان معاون امنیتی وزارت کشور ایران گفته بود حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اتباع مجاز افغانستان در ایران هستند، و دست کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز وضعیت غیرمجاز دارند و تا نیم میلیون نفر در سرشماری‌های مرتبط شرکت نکرده‌اند.

اما در آذرماه امسال، رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بود که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع غیرمجاز افغان در ایران هستند.

 

 

مطلب زیر از آژانس خبری پژواک افغانستان است:

احمد صهیب حسرت

19 Dec 2023 - 14:35

کابل (پژواک، ۲۸ قوس ۱۴۰۲): مقام‌ها می‌گویند، در نزدیک به دو ماه بیش از پنج‌صد هزار مهاجر افغان به‌گونۀ اجباری از پاکستان اخراج شده‌اند و ایران و ترکیه نیز روزانه هزاران تن از افغان‌ها را به زور اخراج می‌کنند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که پس از حاکمیت امارت اسلامی بیش از ۲.۸ میلیون مهاجر افغان از کشورهای مختلف به کشور برگشته‌اند، اما حدود هفت میلیون تن دیگر هنوز هم در کشورهای دیگر در مهاجرت به سره می‌برند.

امروز ۱۸ دسمبر مصادف است با روز بین‌المللی مهاجرین.

پاکستان به‌تاریخ اول نومبر سال جاری میلادی روند اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان در آن‌کشور را آغاز کرد، اما برخی از پناهجویان گفتند، پولیس پاکستانی شماری از مهاجرین دارای اسناد قانونی را نیز بازداشت کرده‌اند. بر بنیاد معلومات، یک اعشاریه چهار میلیون افغان فاقد اسناد قانونی در پاکستان به سر می‌برند.

براساس گزارش‌ها، پولیس پاکستان برخی از مهاجرین افغان را بازداشت می‌کند، خانه‌های آن‌ها را تخریب می‌کند، بالای خانه‌های شان چاپه می‌زند، دارایی‌های نقدی شان را به زور از نزدشان می‌گیرند و اجازه نمی‌دهد، حتا دارایی‌های منقول، وسایل ترانسپورتی و مواشی خود را با خود ببرند.

سازمان ملل و برخی نهادهای دیگر بین‌المللی از پاکستان خواسته تا اخراج مهاجرین افغان را متوقف سازد و هشدار داده‌اند که اخراج اجباری صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان منجر به بحران بشری خواهد شد.

مقامات افغان نیز از پاکستان خواسته‌اند که از تحمل کار گیرند و از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفۀ بشری، مهاجرین افغان را به‌گونۀ اجباری اخراج نکند.