گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.
گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

گزیدۀ اخبار و تحلیل های روز

توماس جفرسن: اگر دولتها از مردم بترسند دمکراسی است و اگر مردم از دولتها بترسند دیکتاتوری است.

چه کشورهایی نوروز را جشن می‌گیرند.

جشن نوروز یکی از قدیمی ترین مراسم و عیدهای سرزمین ایران و کشورهای فارسی زبان است. این مراسم کهن به مرور زمان نه تنها از بین نرفته است بلکه به تعداد کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند نیز اضافه شده است.

جشن نوروز یکی از قدیمی ترین مراسم و عیدهای سرزمین ایران و کشورهای فارسی زبان است. این مراسم کهن به مرور زمان نه تنها از بین نرفته است بلکه به تعداد کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند نیز اضافه شده است. در برخی از کشورها مانند تاجیکستان و افغانستان عید نوروز به صورت رسمی برگزار می‌شود و در تقویم شان جای دارد. نوروز در کشورهای دیگر نیز در بین مردم از اهمیت برخوردار است و حتی اگر به صورت رسمی برگزار نشود هم باز هم توسط خود مردم جشن گرفته می‌شود

ترکمنستان

ترکمن‌ها به جشن نوروز Nowruz Bayram  می‌گویند و این جشن را با تزئین کردن شهر، آواز و پایکوبی و مسابقات اسب‌سواری برگزار می‌کنند.

تاجیکستان

یکی از جالب‌ترین رسومات نوروز در تاجیکستان مراسم گل‌گردانی است. تاجیک‌ها از مناطق طبیعی اطرافشان گل می‌چینند و به یکدیگر می‌دهند تا آمدن بهار را خبر بدهند. نوروز در تاجیکستان نمادی از نیاکان، دوستی و زندگی است. بنا بر باور مردم این کشور در عید نوروز همه موجودات بار دیگر زنده می شوند.

ازبکستان

در عید نوروز ازبک‌ها جشن‌ها و نمایش‌های زنده‌ی خیابانی برپا می‌کنند و تقریبا از چندروز پیش از فرا رسیدن نوروز در کوچه و خیابان‌های کشور ازبکستان فستیوال‌ها و آوازهایی را در خیابان‌ها می‌توانید شاهد باشید.

پاکستان

در پاکستان غالبا صفت «عالم افروز» را در مورد عید نوروز به کار می‌برند و با انجام خانه‌تکانی و مسابقات کهنی همچون اسب‌دوانی و کشتی به استقبال سال نو می‌روند.

جمهوری آذربایجان

نوروز همه ساله از بیستم تا بیست و دوم مارس که تقریبا برابر با اول تا سوم فروردین است در این کشور برگزار می‌شود. پختن و سمنو از مهم‌ترین آداب در آذربایجان می‌باشد. سمنو نشانه‌ی برکت است.

افغانستان

افغان‌ها هم مانند ایرانیان بر سر سفره هفت‌سین‌شان سمنو می‌گذارند و در نوروز آن‌ها طی مراسم خاصی که دارند از صبح تا عصر به پختن سمنو می‌پردازند. گل سرخ یکی از نمادهای اصلی نوروز در افغانستان است. مردم افغان در عید نوروز خانه ها و طاقچه ها را پر از گل سرخ می کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد